Enrico soovitab – mida talvel treenida

Enrico soovitab – mida talvel treenida

Eesti staašikaim golfitreener Enrico Villo soovitab talvel harjutada, sest kõik tunnevad rohkem rõõmu heast mängust ja õnnestumistest, mis iseenesest ei tule, vaid ikka tööga! Kuigi mitmel aastal on võibolla läbi talve võimalik talvel väljakutel mängida, siis külma, tuule ja nö “vammuse golfiga” arengut ei toimu. Golf on spordiala nagu iga teinegi, kus järjepidev, sihikindel ja eesmärgistatud harjutamine teeb paremaks ning kuna golfiga jäädakse seotuks pikkadeks aastateks, siis tasub sellesse ka panustada. Ühe talvega ässaks ei saa, aga pole ka mõtet treenimist edasi lükata, sest iseenesest paremaks ei saa. Talvine treenimine jätab terve hooaja mängimiseks, seega tasub juba täna võtta treeneriga ühendust ja panna paika treeningplaan.

Palju treeningtunde tuleb arvestada, et oleks piisav? Sõltub eesmärgist, sest swingi muutmine on pikk ja põhjalik protsess, millele võib kuluda poolest kuni kahe aastani ning töö treeneri silme all tihedam. Mõne sihini jõudmiseks on vaja kokku saada kord nädalas, mõne väiksema jaoks piisab korrast kuus. Tahad langetada HCP-d aastaga 18-lt poole võrra - see on tehtav, aga protsessi tuleb palju panustada. Seega peab endale selgeks tegema, kas on soov saada paremaks või mitte. Kui vastus on „jah“, siis tuleks kõrvale jätta kaaslaste nõuanded ja pöörduda PGA kavilifikatsiooniga treeneri poole. Tavagolfar võib näha vigase tehnika tagajärge, aga mitte põhjust.

Kogemustega treener on lisaks PGA “ülikooliharidusele” omandanud kogemusi oma töös läbi õnnestumiste ja ka vigade. Enrico Villo suur kogemustepagas ning aastatepikkune praktika teeb temast vaieldamatult eesti parima golfitreeneri, kes nimetati 2020 aastal ühe mainekama väljaande Golf Digest poolt muu maailma (väljaspool USA’d) 75 väljapaistvaimate treenerite hulgas!

Mõned vihjed Enrico poolt talviseks harjutamiseks:

Puttamine

Ainus golfimängu element, milles amatöör on võimeline saama sama heaks võrreldes proffidega või isegi paremaks, on puttamine. Putti võib harjutada kodus või kontoris, pannes märklauaks kasvõi tavalise kruusi. Täna on müügil ka spetsiaalseid putimatte, millel on jooned, targetid jms peal, et suunavõtmist või tugevust paremini kontrollida. Paika tuleb saada putiasend ja putteri liikumise trajektoor ning kui nendega korras, siis edasine on rutiinne töö. Iga päev natukene, või natukene rohkem ja… Igaüks võib arvutada, palju ta tulemus paraneb, kui kümnest 1,5-meetrisest või lühemast putist üheksa auku läheb.

Äsja avatud NextGolf Arena on aga ideaalne koht ka pikemate puttide harjutamiseks, mida kodus või kontoris raske harjutada. Pikkade puttide harjutamine on just löögitugevuse kontrolliks väga vajalik. Väljakutel pole ka greenid kunagi ühtlaselt sirged, seega harjutamine kalletega greenil õpetab ka paremini liini lugema.

Algasend ja hoie

Kodus või kontoris saab harjutada gripi ja algasendi võtmist, mis on stabiilse löögi alustala. Kõik löögid algavad algasendist ja hoidest. Keha hoiakut ja kepist kinni võtmist saab talvel kodus väga edukalt harjutada. Pane oma päeva plaani kirja ning korda iga päev 5-10 minutit algasendi ja gripi võtmist. Kui sa ei ole kindel, siis konsulteeri treeneriga ning kirjuta üles, mida pead alagasendi ja gripi puhul jälgima. Kasuta peeglit ning videot tagasisideks

Lähilöögid

Valdav osa klubimängijaist on pidevalt hädas lähilöökidega - osata valida keppi, ei saada aru palju pall peab lendama või veerema, lüüakse pallile pähe või alt läbi, distantsi ei suudeta arvestada jne. Kõik see on talvel remonditav!

NextGolf Arenal saab harjutada putigreenile madalaid veerevaid chippe, harjutada tabamusi ja kontakti nii mööda- kui vastukarva rough’ist. Palli on sisehallis võimalik lennutada 25-30 meetrit ja see on oluline distants väljakul green’i ümbruses. See annab ideaalse võimaluse ka harjutada lühikesi pitche – katsetada erinevaid trajektoore ja lüüa nii madalat kui kõrgemat lööki. Mida rohkem erinevaid lähilööke osatakse, seda lähemale augule pall saadakse ja lühemat putti lüüakse. Nii lihtne see ongi.

Swingi tehnika

Talv on parim aeg ette võtta swingi tehnika muutus, kuna palli lend ei domineeri sinu tegevust ning saad keskenduda õige liikumise treenimisele. Swingi muutus võtab alati aega ning ise tehes pead olema väga ettevaatlik, et ei jookse selle tegevusega rappa. Väga oluline on koostöö treeneriga, keda usaldad. Nii võid olla kindel, et koostöös toimub ka areng. Treeneriga koostööd alustades tuleb olla realist ning selgeks teha ajalised ja materiaalsed ressursid. Kui sulle antakse ülesanded, peab need ära tegema, mitte käsi laiutama – ei jõudnud – sest vastasel korral raisatakse lihtsalt teineteise aega. Ära võta ette liiga palju, pigem pea kinni õpetaja Lauri filosoofiast: tee pool rehkendust, aga tee hästi.

Iseseisvalt on kodus või kontoris teha lisa - peegli ees on võimalik aelgaselt teha löögiliigutust, kui tead mida teha ja jälgida. Swingi igas etapis on kindlad detailid millele peaks tähelepanu pöörama ning alati ei ole tehnika omandamiseks vaja teha täislööki!

Füüsis korda

Füüsiline ettevalmistus kuulub vääramatult iga golfiprofi treeningkavva ja sellega peaksid tegelema ka klubimängijad. Klubimängija üks suurimaid soove on tavapäraselt lüüa palli kaugemale. Aga pall lendab kaugemale, kui me suudame liigutada keppi kiiremini ja tabame palli paremini.

Siiski on füüsis oluline tulevasi mänguringe arvestades ning talvel on hea sellega tegeleda, et kevadised pikad päevad rajal paremini ära kesta.

Kui hakkad käima jõusaalis, siis arvesta, et golfimängija lihased peavad olema elastsed ja plahvatuslikud. Seega tasub ka jõusaali treeningute puhul konsulteerida treeneriga, et õige tulemuseni jõuda.

Mitmekülgsus

Ehita oma treening üles nii, et kui plaanid tunni harjutada ja soovid harjutada ainult pikka lööki, siis esimesed 15-20 minutit keskendu algasendile ja gripile ning kontrolli oma swingi tehnika elemendid, mida soovid parandada. Sealt edasi võiksid harjutada erinevate variatsioonidega. Treener saab sulle anda täpse kava kuidas harjutada nii, et trenn oleks huvitav ja fookus säiliks trenni lõpuni. Treeningutel tuleks harjutada erinevaid lööke ja kindlasti igas trennis ka natukene lähimängu! Ja miks mitte läbida oma koduklubi rada löök-löögilt. Võtad driveri, kujutad ette, et asud avatiil, saadad palli lendu, hindad maandumiskohta, visualiseerid löögikoha ja kauguse, võtad järgmise kepi jne. Nii suudad ka hiljem väljakul olukordades loomingulisem olla!

Simulaator ja analüüs

Minu kogemusel on paljud mängijad kinni numbrites. Tänased palliradarid ja swingianalüsaatorid kuvavad suure hulga parameetreid ning mängijad kipuvad ühte või teise liialt kinni jääma. Soovides mingis elemendis muudatusi peab seda tegema ilma teisi kahjustamata. Tihti võib olla mingi number erinevate vigade tagajärg, millest mängija ise aru ei saa. Nii võib lihtsalt oma löögi lihtsalt täiesti ära rikkuda ning veelgi hullemal juhul põhjustada endale mõni füüsiline vigastus. Oluline on arvestada inimese anatoomiaga, sest inimeste võimed on erinevad ning hea treener suudab numbrite ning anatoomia vahele silla ehitada.

Protsessi käigus võib korra või paar kuus numbreid analüsaatorite mõõta, et saada tagasidet muutuste kohta. Päevast päeva numbritele keskendumine aga pigem mõjub muutustele negatiivselt.

Kui talvine golf on plaanis elus hoida ainult fun’iks ja ajaviiteks ning arengueesmärke ei ole seatud, siis on kindlasti simulaator hea lahendus!